27. heinä, 2016

Muistilista muutoksen tuulissa keinuvalle

Kesälomani viimeiset päivät alkavat olla käsillä ja tajuntaani iskostuu hetki hetkeltä vahvemmin, etten ensi viikolla palaa enää vanhaan työhöni. Aika vinkeä tunne. Onneksi tämä irtaantumisvaihe on alkanut jo aiemmin eli olen hiljaista lähtöä tehnyt jo oikeastaan koko kevään, koska en ollut työssäni monestakaan syystä johtuen onnellinen. Yritys kyllä kasvoi aikakautenani +211 % ja sillä pääsimme komeasti Suomen Top20 kasvuyritysten joukkoon, mutta itse innostuneena ja motivoituneena ihmisenä samalla henkisesti kutistuin vähintään saman verran. Ei ollut minun paikkani tai ainakaan oikea aika, niin surullista kuin se onkin ääneen myöntää. 

Ja nyt viimeinkin on aika singahtaa uusille lähtötelineille! Joko olet lyönyt vetoa siitä miten kulahtaneen kirjamaman käy meikkien maailmassa? Onnistunko luomaan nahkani vai palaanko takaisin kirja-alalle häntä koipien välissä? Aikamoinen metamorfoosihan minulla on edessäni js laadinpa oikein muistilistan muutoksen tuuliini:

1) Ole edelleen täysin oma itsesi

Muistilistan asioista ehdottomasti se kaikista tärkein. Kirja-alassa on oikeasti ollut se hyvä puoli, että kaikki ovat hyvin samanhenkisiä ja sisältö ratkaisee aina. Kauniista kansikuvista on myynnillisesti apua, mutta jos sisältö on höttöä, ei homma toimi. Minulla on vahva itsetunto ja tiedän, että sisältöni on jokseenkin toimintakunnossa ja mielenkiintoista luettavaa, mutta ne kansikuvat kyllä odottavat reipasta uudistamista. Muista olla kuitenkin oma hurmaava itsesi äläkä anna kenenkään tai minkään muuttaa sitä, joka pohjimmiltasi olet. Olet juuri hyvä tällaisena ja repaleisista ja nuhruisista kansikuvistasi huolimatta tähän tehtävään valittu. Älä siis jatkossakaan muutu miksikään elottomaksi meikkipääksi tai valtavirran mukana kellujaksi.

2) Ole nöyrä, mutta vahvatahtoinen

Opettele nöyrästi ala, asiat ja lainalaisuudet, jotka ovat sinulle täysin uusia, mutta joiden parissa toiset ovat jo 49 vuoden ajan painineet. Älä kuvittele tietäväsi kaikkea, älä väärällä tavalla kyseenalaista, mutta uskalla silti rohkeasti tuoda esiin omat mielipiteesi, havaintosi ja löydöksesi. Älä koskaan tyydy vastaukseen "mutta kun näin on aina tehty", vaan vaadi perusteluita. Älä lannistu, jos tiimistä löytyy yksittäinen vinkupelle, joka omalla asenteellaan myrkyttää koko työilmapiirin ja muiden työmotivaation, vaan tartu napakasti ongelmaan ajoissa. Tämä kohta tuskin tarpeellinen, mutta muistutuksena nyt varuilta. 

3) Lataa kehiin Marjo 2.0 -versio

46-vuotias nainen on nainen mitä parhaassa iässä. Ehkä kehon ylimääräinen rasvakerros suojaa umpisuolentulehduskivun lisäksi myös rypistymis- ja kurtistumisprosessilta, mutta enhän minä vielä mikään ihan rusina ole. Makea toki, mutten ryppyinen. Nyt hypähtäessäni kauneuden ja meikkien maailmaan on toki syytä kiinnittää huomiota seuraaviin seikkoihin:

a) alapa hieman katsoa mitä suuhusi laitat. Suklaasta saa toki äärimmäisen tärkeitä vitamiineja ja flavonoideja, kuten katekiineja ja proantosyaaneja, mutta ehkäpä alat nyt lähikollegat saatuasi käydä ihan lounaillakin - mahtava tilaisuus saada elämään säännöllistä rytmiä ja sosiaalisuutta. Ja ehkä jokusen kilon kevyemmän olonkin voisin taas haalia. Jei!

b) kasvata kynnet. Näillä nysillä ei kaikki ziljoonat, upeana hohtavat kynsilakkasävyt pääse välttämättä oikeuksiinsa. MInulla on aina ollut todella haperoiset kynnet, joita en pureskele, mutta revin. Tämä huono tapani pohjaa vuosiin 1997-2000, jolloin yhteen soittoon odotin, imetin, odotin ja imetin kahta maitoallergista lasta. Omasta ruokavaliostani piti tuolloin jättää pois kaikki maitoproteeinia sisältävä (siis myös rakastamani maitosuklaa!) ja suklaata lukuunottamatta olen yhä todella huono maitotuotteiden käyttäjä. Se näkyy kyllä kynsissä. 

c) opettele meikkaamaan. Työsuhde-etuna saan ammattitaitoisen meikkaajakollegan, mutta ehken silti ihan joka aamu voi työpaikalle soluttautua luonnonkauniina ja asettautua tuoliin teetäni siemaillen ja raukeasti hymyillen seuraamaan miten metaformoosini etenee. Ehkä selvitänkin ensitöikseni saako kotona meikkaamiseen kuluvan ajan laskea työajaksi :-D. Meikkipussin päivitys ja ylipäätään viitseliäisyys laittautua ovat nyt aika lailla ytimessä. Minä kun en todellakaan marraskuisena räntäaamuna väsää naamaani  tuntitolkulla, en ole pätkääkään aamuihminen.

d) tästä rakas suosikkikampaajani tykkää: ala laittaa hiuksiasi muutenkin kuin sutaisemalla tötterö niskaan. Hanki vaikka ne vuosia miettimäsi, kertaalleen jo ostamasi ja nettikirppiksellä turhakkeena pois myymäsi lämpörullat ja ala käyttää niitä. Parhaassa tapauksessa saat Hesarin lukemisen aikana vallattomat, vastustamattomat kiharat, jotka eivät sähköisinä lismakkeina nuole päätäsi myöten. Jos päivä on sateeton, saatat olla kiharapilvienkeli vielä työpaikalle saavuttuasikin.

e) hanki sopivia edustusvaatteita. Muista kuitenkin muistilistasi sääntö numero 1 ja ole edelleen täysin oma itsesi. Älä siis kopioi sinua 20 vuotta vanhemman esimiehesi tyyliä - et siihen kuitenkaan kykenisi, sillä sinua ei pue kotelojakut eikä leopardikuosit - etkä ole muutenkaan niin kaunis ja tyylikäs. Suosi edelleen iloisia värejä, kuten energistä punaista ja sähkönsinistä, koska niissä viihdyt ja tunnet olosi kotoisaksi. Aikamoinen muutoshan tämä pukeutuminen on joka tapauksessa erityisesti maanantaisin, jolloin ylipäätään aloin kunnolla pukeutua vasta tiimin yhteisten Skype-kokouksien alkaessa - en toki yleisille paikoille lähtisi aiemmissa kesäkauden maanantaivarusteissani, joihin yleensä kuului vain alusvaatteet ja minipaituli (joka aiheuttaa hämmennystä mikäli joudut nousemaan Skypekokouksen aikana työtuolistasi ja noutamaan jotakin työhuoneesi toisesta nurkasta. Tai sulje ainakin kuvayhteys ensin).

4) Muista pyhittää lepopäivä

Opettele viimein olemaan armelias myös itsellesi ja pyhitä ainakin yksi päivä viikossa sille, että teet vain asioita, jotka ovat sinulle mieluisia ja suoraan vapaapäivään liitettävissä olevia. Älä ylisuorita, älä edes yritä olla korvaamaton, uskalla sulkea puhelimesi ja olla edes hetken ihanassa, suloisen lempeässä hiljaisuudessa. Olet sen ansainnut ja perhekin kiittää, kun olet myös ajatuksen tasolla enemmän läsnä.

5) Opi taas liikkumisen riemu

Haastehan se on, jos työpäivät ovat aina 15-tuntisia, mutta kun liikuntatunnin jälkeen suihkussa koet sen huumaavan riemun tunteen, kun (sinulle ilmainen vesi) 20 minuuttia lämmittää kivuliaita lihaksiasi ja tiedät antaneesi itsestäsi kaiken - wau. Entisenä aktiivikoripalloilijana ja hydrospinnaajana kaipaan tätä tunnetta ja lupaan tehdä kaikkeni, jotta saisin itselleni edes kolme tuntia viikossa tätä riemua taas järjestettyä. Ehkä tosiaankin alan salsata ja etsin höntsämammajengin, jossa esitellä edelleen vireessä olevaa heittokättäni. 

6) Jatka lukemista

Tätä ei ehkä erikseen tarvitsisi listata, koska olen ollut himolukija jo 7-vuotiaasta lähtien, kun Toukolan pienestä sivukirjastosta raahasimme kassikaupalla Herra Huuta, Olga da Polgaa ja muuta mainiota luettavaa kotiimme. Jatkan lukemista, bloggaamista ja kirjojen rakastamista loppuikäni, vaikkakin ensi viikosta lähtien en kirjojen parissa olemisesta enää palkkaa saakaan. En kyllä aiemmassa duunissa enää sitä kirjallisuuden läsnäoloa niin vahvana kokenutkaan, kun kaikki ne osa-alueet, joista eniten nautin, jäivät toimenkuvastani pois. Siksi muutos ei loppujen lopuksi tässä niin iso olekaan. 

Muistilistani voisi jatkua vielä vaikka sivukaupalla, mutta koska ulkona on hurmaava helle ja iltapäivällä suuntaan juniorini kanssa yllättäen vielä kohti Ruotsia, päästän nyt itseni ja teidät lukijani lepoon ja pujahdan aurinkotuoliini hyvän kirjan kera. Tee sinä mahdollisuuksiesi mukaan samoin!

Pusuja ja hyvää mieltä päivääsi,

Marjo